[Forum] Nieuwe focus van Telegraaf Media Groep: Topman Geert-Jan van der Snoek ziet het goed?

[Forum] Nieuwe focus van Telegraaf Media Groep: Topman Geert-Jan van der Snoek ziet het goed?
  • Media
  • 19 dec 2014 @ 16:18
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • PrintRadioOnlineForum

TMG heeft de nieuwe koers bekend gemaakt. Geert-Jan van der Snoek: "Als je de onderneming van de niet-kernactiviteiten verlost, blijft er een sterk kernbedrijf over dat in potentie het verschil kan maken in het Nederlandse medialandschap." Ziet hij het goed?

Frank van den Eeden - CMCGroep: "Ziet Geert-Jan van der Snoek het goed? Geert-Jan is een man met een missie en lijkt mij duidelijk gezien de resultaat ontwikkeling 2014. Hij focust dus op resultaat en uiteraard lag het masterplan voor deze operatie al klaar dus of de koerswijziging nu echt als zo radicaal betiteld dient te worden kun je je afvragen maar de media smullen er natuurlijk van.

De jarenlange strategie van schaken op vele borden heeft niet het beoogde succes gebracht en start TMG dus met een focus op die kernonderdelen waar het het rendement zit. Interim CEO Cees van Steijn mocht 1 jaar lang resoluut in de kosten snijden en de organisatie trachten te stroomlijnen. Aan Geert-Jan nu de schone taak om “Unilever” operatie uit te voeren."

Ruud de Langen - Mindshare: "Door jarenlang wanbeleid bij TMG moet er nu helaas veel energie gestopt worden in het opruimen van de puinhopen. TMG is al jaren aan het navelstaren. TMG gaat net zo met haar klanten om als Dave Roelvink met zijn vriendinnetjes.  

Er is een culturele revolutie binnen dat bedrijf nodig. En het belangrijkste: het formuleren van een duidelijke visie die past bij de core competentie. Axel Spinger heeft dat ook goed gedaan door de formulering van de ambitie: We want to become the leading digital publisher."

John Olivieira - Noturban"Ik hoor een spreadsheet exercitie en mis visie. Wat maakt TMG zo uniek als organisatie en als bedrijf? Zit er cohesie tussen de merken? Waar zit de consument nu echt op te wachten?

Logische beslissing als je puur naar korte termijn kijkt. Jammer want op lange termijn zie ik alleen maar verliezers."


 

Hank van Dijk - OMD: "Tsja, ik denk dat focus altijd goed is en dat tmg wel op heel veel paarden tegelijk aan het wedden was. Dus waarschijnlijk gewoon een goede beslissing.

Ben erg benieuwd of tmg nu wel in staat zal zijn om de digitale exponenten van de belangrijkste merken ook commercieel succesvol te maken."

 

Jeroen Mirck - MarketingTribune: "De nieuwe TMG-topman Geert-Jan van der Snoek, zonder een eigen historie binnen het bedrijf, lijkt met de sloopkogel te gaan optreden tegen de teleurstellende resultaten. Boekjaar 2014 wordt afgesloten met verlies, dus moet er ook echt iets gebeuren.

Maar of het afstoten van de drukkerijen en allerlei (met name digitale) nichemerken nu echt de oplossing is? Natuurlijk, Hyves was de miskoop van de eeuw, maar Neerlands grootste blog GeenStijl (met daaraan gelieerd de populaire videosite Dumpert) is toch een aardige traffic-magneet. Blijkbaar niet voor Van der Snoek... lees verder

Bas Vlugt - Nederlands MediaNetwerk: "Geert-Jan van der Snoek zegt dit: alles wat bloedt, gaat eruit. Dan hou je vanzelf over wat winst maakt. Van der Snoek heeft zich richting commisssarissen en aandeelhouders compleet gecommiteerd aan het weer winstgevend maken van TMG. Ten koste van wat dan ook. Ik denk dat dat Van der Snoek gaat lukken. Een veel kleiner TMG dat winst maakt. Ik denk dat het kan. Voor een paar jaar misschien. Het werk van Van der Snoek zal er dan opzitten en hij kan dan afzwaaien.

Maar TMG is ten dode opgeschreven. Hier de ontwikkeling van de betaalde kernoplage van het hoofdmerk De Telegraaf in de afgelopen drie jaar. Q2 2012: -2,8 procent. Q2 2013: -9,6 procent. Q2-2014: -4,8 procent. TMG is een stervende zwaan die zich nog één keer zal oprichten en dan is de koek op. De toekomst van geen enkel mediabedrijf ligt in het verleden, ook de toekomst van TMG niet... lees verder

 www.tmg.nl

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken